06 Maj

Żywienie w niedoczynności tarczycy

Niedoczynność tarczycy to jedno z najczęstszych schorzeń z którym spotykam się w moim gabinecie. Pamiętać należy że oprócz leczenia farmakologicznego, prawidłowo zbilansowana dieta jest podstawą... Dzięki niej możemy cieszyć się szczupłą sylwetką oraz zapomnieć o przykrych objawach charakterystycznych przy tym schorzeniu.

Może na początku zacznę od podstaw...

Tarczyca jest gruczołem wytwarzającym hormony odpowiedzialne między innymi za nasz metabolizm... Niedoczynność tarczycy jest natomiast schorzeniem w którym występuje zbyt mała ilość tych hormonów. Objawami niedoczynności tarczycy są:

  • przyrost masy ciała

  • senność

  • uczucie zimna

  • wypadanie włosów, suchość skóry, łamliwe paznokcie

  • zmęczenie, stany depresyjne

  • problemy z zajściem w ciąże

  • zaparcia

  • zatrzymywanie płynów w organizmie

Każda osoba z niedoczynnością tarczycy powinna być pod stałą obserwacją lekarza endokrynologa który przepisuje odpowiednią dawkę lewoskrętnej L-tyroksyny (Euthyrox, Letrox...), jednak pamiętać należy że prawidłowa dieta jest głównym elementem wspomagającym leczenie. Bardzo ważne jest aby dieta u osób z niedoczynnością tarczycy była dopasowana indywidualnie! Zbyt niska kaloryczność diety powoduje pogorszenie pracy tarczycy... Czyli osoby będące na tego typu dietach często zamiast chudnąć, przybierają na wadze pomimo niskiej kaloryczności diety.

Dieta osób z niedoczynnością tarczycy powinna zawierać:

  • Zwiększoną ilość białkaktóre uczestniczy w syntezie hormonów tarczycy oraz przyspiesza metabolizm, który jest znacznie spowolniony.

  • Osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy są również bardziej narażone na podwyższony poziom cholesterolu dlatego powinny unikać margaryn, potraw smażonych, przetworzonego mięsa oraz diet niskotłuszczowych, natomiast dietę należy wzbogacić w tłuszcze nienasycone (orzechy, oleje roślinne, pestki, ryby, awokado).

  • W przypadku węglowodanówze względu na często występujące w niedoczynności zaburzenie gospodarki węglowodanowej należy je ograniczyć oraz wyeliminować te z wysokim indeksem glikemicznym i wybierać przede wszystkim produkty zbożowe z pełnego przemiału (kaszę gryczaną, jęczmienną, ciemny makaron brązowy ryż).

  • Powinno się również zwiększyć ilość błonnika pokarmowego, który wiąże tłuszcz i cholesterol, wpływa na obniżenie poposiłkowej glikemii, zapobiega zaparciom

  • Składniki mineralne niezbędne do prawidłowej pracy tarczycy:

    jod (makrela, dorsz, łosoś, tuńczyk) - niedobór powoduje zmniejszenie stężenia hormonów tarczycy

    selen (orzechy brazylijskie, łosoś, ryż brązowy, wołowina) - niedobór może prowadzić do uszkodzenia tkanki tarczycy)

    żelazo (czerwone mięso, wątróbka, żółtko jaj, natka pietruszki) - zmniejszenie syntezy hormonów tarczycy

    cynk (pestki dyni, wątroba cielęca, kakao, fasola) - niedobór prowadzi do spowolnienia metabolizmu                                                                                                                                                                         Bardzo ważne jest aby te składniki były uwzględnione w waszej diecie...

Składniki hamujące aktywność tarczycy:

- goitrogeny - warzywa kapustne i krzyżowe m.in.:kapusta, kalafior, brokuły, jarmuż, rzodkiewka – ale tutaj spokojnie gotowanie unieszkodliwia te związki!

- flawonoidy – soja, rośliny strączkowe - unikaj w diecie tych produktów!

Podstawą powinno być również wyeliminowanie produktów przetworzonych, fast foodów, słodyczy oraz wprowadzenie odpowiedniej ilości wody.

Osoby z niedoczynnością tarczycy oprócz odpowiednio zbilansowanej diety powinny zadbać również o odpowiednią długość snu, ograniczenie stresu oraz regularną aktywność fizyczną.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ